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Desine fata deum flecti sperare precando
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  • 5 This is also pointed out by Andreoni Fontecedro 1992, 163, and Baldarotta 1994, 23, although both (.)ġ Seneca did not write a treatise De fato, in which we find collected his teachings on the subject, indeed it is impossible that he should have done so.
  • 4 On Cicero’s understanding of fate, see now the comprehensive study of Begemann 2012.
  • 3 On Seneca’s judgement of Cicero, see Gambet 1970 Moreschini 1977, and Grimal 1984.
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  • 2 Whether Seneca’s treatise on friendship, which is now lost except for a few fragments, and which (.).
  • 1 I wish to thank the participants of the Göttingen conference and the audiences present at the uni (.).
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    Sein Interesse gilt den psychologischen Problemen der praktischen Akzeptanz des fatum, dem konkreten Umgang mit dessen scheinbarer Undurchschaubarkeit und Willkür. Seneca problematisiert diese allerdings nirgends, sondern präsentiert sie seinen Lesern fast überall als selbstverständlich gültige Argumentationsbasis. Es zeigt sich, daß hinter den punktuellen Äußerungen eine in sich widerspruchsfreie und mit dem mainstream der Stoa übereinstimmende Lehre vom Schicksal zu rekonstruieren ist. Der Beitrag stellt eine Auswahl der markantesten Äußerungen über das fatum aus den verschiedenen Werkgruppen zusammen ( Naturales Quaestiones, De providentia, De vita beata, Consolatio ad Helviam, Epistuale morales, Epigramme, Tragödien ) und ordnet sie interpretierend in den jeweiligen Kontext ein. Der bedeutendste römische Stoiker, Seneca, hat seine Auffassung vom fatum indes nirgends systematisch darge-legt. His primary interest lies in the psychological problems with acceptance of fatum and in the practical handling of its apparent lack of transparency and predictability.ĭie Annahme eines strengen Determinismus gilt als ein unverwechselbares Kernstück der stoischen Lehre, das von anderen philosophischen Schulen der Antike gerne ironisiert und attackiert, von den Stoikern konsequent verteidigt wurde. However, Seneca does not deal anywhere with the weak points of the concept, but introduces it almost everywhere as a self-evident basis for his reasoning. It can be shown that behind these selective remarks there exists a highly consistent doctrine of fatum in perfect accordance with the Stoic mainstream. The article offers a selection of the philosopher’s most important remarks about fate in a number of single works ( Naturales Quaestiones, De providentia, De vita beata, Consolatio ad Helviam, Epistulae morales, Epigrams, Tragedies ) placing them in the respective line of argument and considering their scope.

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    Nonetheless Seneca, the most eminent Roman Stoic, never presented a systematic description of what he thought fatum to be. Most other philosophical schools of the ancient world ridiculed or attacked it, whereas the Stoics consistently defended it. The assertion of strict determinism was considered as to be a crucial part of the Stoic doctrine.













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